Tredje del om Rått&Råde


Som dere vet, er denne bloggen ikke bare privat, men også en del av en eksamensoppgave i faget Sosiale Media på BI. Tilslutt ender det hele med en stor eksamensoppgave, med innlevering før vi vet ordet av det!

 

Denne gangen går oppgaven ut på å definere målgruppen og definere målene til Rått & Råde. Pensum litteratur er ”Groundswell –winning in a world transformed by social technologies.”

 

Groundswell og Facebook
Groundswell og Facebook

For å kunne treffe publikum bedre og være sikker at kommunikasjonen man gjør når fram, må man definere målgruppen, det vil si segmentere.

Man segmenterer etter mange forskjellige variabler, jeg har valgt  å segmentere etter hvordan du bruker sosiale medier. Det er ikke alltid er hensiktsmessing å segmentere etter alder, det kommer veldig an på hva man skal segmentere for.

 

På denne stigen , ”The Social Technographics ladder”,  representerer hvert trinn en gruppe forbrukere som er mer involvert i groundswell enn den forrige gruppen. For å tilhøre ett trinn, trenger bare forbrukeren å delta i en av aktivitetene minst en gang pr.mnd.

–       Li & Bernhoff.

 

Mange av dere kan nok kjenne deres egne vaner igjen, og ikke minst vennene deres. Tenk bare på Facebook, hvordan oppfører vennene dine seg der? Er det hun som alltid deler musikk med alle? Enn han som kun kommentere på andre sine kommentarer og aldri legger ut noen selv? Hva med hun som bruker Facebook som en dagbok?

 

For å kunne treffe de rette målgruppene til R&R via sosiale media,  tror jeg det er rett å segmentere etter bruksvaner. Så jeg har tatt for meg 3 trinn på stigen som jeg tror kan ha mye å si her :

–       Skaperene

–       Likerene

–       Tilskuerene

 

I følge Groundswell, og the Social  Technographics Profile, må ett hvert sosialt nettsted ha en dynamikk som er tilpasset de forskjellige brukernes ”oppgaver”, eller kall det gjerne interesser. Hvis ikke vil ikke nettsamfunnet fungere skikkelig.

Thecnographis skildrer de ulike målgruppene slik :

The Social Technographic Ladder

 

Skaperne er de som er med på lage nettsamfunnet til noe spennende. De er innovative og kreative. La dem skape noe på siden din, så får du en levende side med aktivitet.

Likerene er de som trykker liker på siden din, og sprer det glade budskap med å dele videre til sine venner. Er en utrolig viktig målgruppe, gi de noe å like og vips så har du en hel skare med tilhengere!

Tilskuerne er den gjengen som bare er innom å lurer på profilen din og ikke sier noe. Titterne kan de også kalles. Men dette er en viktig gruppe, de leser men sier ikke noe. Bare tenker sitt og bestemmer seg for om dette er noe for dem eller ei.

 

Kommunikasjonsmål for hva R&R ønsker å oppnå ovenfor målgruppene

For å kunne sette mål for hver målgruppe, må man analysere de og se hvordan de responderer på kommunikasjonen, og finne den måten som engasjerer best.

Målhierakiet blir seende slik ut :

Overordnet mål :

skaperene, som vil bli sett på som oponionsledere til å være aktive brukere av R&R sin Facebookside, dele linker på sine private blogger og legger ut You Tube linker.

Beholde likerene. For at de skal holdes på, må det være aktivitet på de sosiale mediene. Har du først mistet en liker er den borte for godt. Men klarer du å beholde den, har du mest sannsynlig en venn for livet!

Beholde tilskuerene og få de mer aktive. Disse som følger med på alt, men ikke gir lyd fra seg. Viktig gruppe disse også. De snakker om hva de har lest, sett og hørt. Facebook ´s ”nabokjerringer”. Disse sprer sine ord via W-O-M, Word-Of-Mouth.

-Har du sett har du hørt!

Kommunikasjonsmål :

I følge Groundswellboken, er det farlig å hoppe på sosiale medier bølgen uten å ha ett klart mål med hva du ønsker å oppnå. Muligens kan det skade renomméet og ryktet ditt mer enn det gagner hvis du  ikke har ett klart strukturert mål.

For R&R må kommunikasjonsmålet være :

  • Holde mer jevn aktivitet på sidene sine.
  • Treffe alle de tre nevnte målgrupper
  • Benytte seg av andre medier, som aviser, blader og så videre. Selv om det ennå er ca. 1 år til neste festival. Målet må være at R&R er i top-of-mind til publikum, så de planlegger neste års festival inn i sin timeplan allerede nå. For å nå dette må det skapes aktivitet gjennom hele året, fra siste festivaldag til første festivaldag.

Groundswellmål

Groundswell har 5 hovedmål:  Lytte, skape, engasjere, støtte og omfavne.

R&R må engasjere, lytte og skape hele året igjennom. Hvordan de skal gjøre dette kommer det mer om i neste oppgave.

Stay tuned!

Bare å innse det! http://www.dagbladet.no/tegneserie/skavlan/?1316556000
Advertisements

3 kommentarer om “Tredje del om Rått&Råde

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s