Lytte – Snakke – Engasjere – Støtte – Omfavne


Da var vi klare med nest siste blogginnlegg, 4 av 5 innlegg og så kommer eksamensoppgaven tilslutt.

Oppgave #4 handler om hvilke tiltak som kan skape mer oppmerksomhet på Facebook sidene til musikkfestivalen Rått & Råde.

Min gode venninne Mona og jeg, Veronica, gjorde slik oppgaven sa, satte oss ned en tåkefylt november formiddag og hadde en kreativ idemyldring.

Lyset går foråpentlig vis på

Kreativ prossess
Eureka

Siden vi har bestemt oss for å kommunisere med musikk og kultur interesserte mellom ca. 26 år og 40 +, er tiltakene vi har lyst å bruke tilpasset denne gruppen.

Mange i dette segmentet har barn, de jobber, er interesserte i hva som rører seg i Region Stavanger. De er aller fleste er på Facebook, og følger med hva som rører seg der.

For de av dere som ikke vet det, så består regionen Stavanger av kommunene rundt Stavanger Kommune, de ligger tett inntil hverandre og har ikke tydelige grenser, vi tenker på Nord – Jæren, dvs Sola, Sandnes, Bryne, Time , Hå, Gjesdal , Randaberg og alle øyene omkring. Det er en stor region med masse potensielt publikum.

Vårt mål med RXR sin Facebook side, er at de skal bli en kommunikasjonsportal for Stavanger og områdene rundt.

Det vil oppfylle ønsket til ledelsen i RXR om å holde sidene aktive hele året, ikke bare i tiden rundt festivalen.

For å få dette til må RXR LYTTE til sine medlemmer. Hva liker de, hva er de opptatte av, hvorfor er de opptatte av dette? Hva engasjerer? Det handler om å forstå kundene.

Så må RXR SNAKKE med målgruppen vi har valgt. RXR må spørre, grave og være nysgjerrige på hva er det målgruppen egentlig sier? Men det aller viktigste under fanen snakke er å spre budskapet om RXR.

Neste steg er å ENGASJERE og FORSTERKE. Ta vare på de som allerede er glade i RXR. Det handler om å forsterke RXR sitt budskap om RXR. Siden RXR har nesten 14.000 likere på Facebook, er det viktig å ta vare på disse og ikke la de falle i fra.

STØTTE er også ett viktig ord. RXR må skjønne målgruppen sin, og bidra med sine tips og råd. Det er viktig at målgruppen skjønner hvem RXR er, og hva Facebook siden er til, derfor må RXR ha klare tydelige verdier. Hvis ting er uklart og utydelig, når ikke RXR målgruppen , og dermed er kommunikasjonen nesten bortkastet tid.

RXR må OMFAVNE brukerne sine. De må vise at de er viktige for dem, ved å engasjere og interegrer. Aldri undervurder en kunde, de kan være en utrolig viktig ressurs for f.eks produktutvikling!

For å ha en klar, ryddig, tydelig og ett lett fattelig budskap på sine Facebook sider, må RXR følge POST-modellen

P= People :

Hvordan engasjere målgruppen basert på det de allerede gjør?

O= Objective :

Mål med tilstedeværelsen

S= Strategy :

Hvordan endre RXR sitt forhold til likerne ?

T= Technology :

Hvilken plattform er den aktuelle?

Siden vi ønsker en langsiktig merkevarebygging av musikkfestivalen Rått & Råde´s tilstede værelse på Facebook, som kan gi økt billettsalg på ett tidligere tidspunkt enn før, og holde ”koken” hele året rundt, har vi valg dette som tiltak :

Rått & Råde skal samarbeide tett og nært med kulturinstitusjoner på Nord Jæren.

Det skal daglig oppdateres på hva som rører seg i regionen i dag. Det være seg eventyrstund på Sølvberget Bibliotek, fotokurs på Bryne, rockekonsert på Vågen videregående, fotballkamp Viking-Sandnes Ulf. Osv osv osv.

Budskapet må spres mellom de som liker kultur, musikk, idrett og andre ting som engasjerer. Og det må passes på at alle aldre i målgruppen treffes.

Det er også helt klart viktig å dele info om hva skjer i Rått & Råde organisajonen nå. Er det kommet noen band på plass? Hva ønsker publikum å høre? Dele musikkvideoer av bookede band, kjøre konkurranser og diskusjoner. Ledelsen kan komme med sine anbefalinger av cafeer, turer, utstillinger, hvilken kaffe liker Kristoffer best også videre. Slik vil brukerne av portalen føle seg viktige og at de nærmest får ett personlig forhold til festivalen og de som driver den. Det skapes det som så flott kalles : SAMHOLD

Samhold - hold sammen

For at dette skal virke og fungere og ha en hensikt, må det være en klar strategi for hva som legges ut, hvem gjør det og hva ønskes det å oppnås! Det MÅ ikke være slik at noen i administrasjonen legger ut noe som IKKE er gjennomtenkt og målrettet. Med å stadig bidra med hva som skjer rundt om i bygd og by, så holdes det oppe ett engasjement blant de som følger med på sidene, og likerne holder seg der, de melder seg ikke ut. MEN det er EKSTREMT viktig at dette har k-l-a-r-e og t-y-d-e-l-i-g-e budskap. OG at RXR selv kan stå for hva som kommuniseres, og ting må hele tiden følges opp.

På langsikt vil denne portalen være enn innebygd naturlig plass for brukerne av siden å sjekke hva som skjer og hva må jeg ikke gå glipp av. Portalen vil komme opp i forbrukerens evoked-set.

Når billettsalgtid nærmer seg, vil det være enklere å få folk til å kjøpe billetter på ett tidligere tidspunkt, siden aktiviteten holdes oppe året rundt, regionen rundt.

http://www.youtube.com/watch?v=3120YQYsuBA

http://www.tegneseriekurs.com/2009/02/manuskurs-del-4-idemyldring.html

Advertisements

En kommentar om “Lytte – Snakke – Engasjere – Støtte – Omfavne

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s