Hvordan trene når man er kronisk trett?


Ja si det du, hadde jeg bare visst det. Det er ikke lett å tilpasse belastningen på treningen. Jeg har ikke kunnet trent kondisjon siden jeg ble syk, har blitt kjempe svimmel og utrolig dårlig. Men merker nå at det kommer seg sakte men sikkert, og jeg kan trene hardere for nesten hver uke. Det er ikke like lett å godta at jeg har måttet starte på bunnen når det gjelder fysisk aktivitet, men nå føler jeg det går greit. Det er motiverende å se at det går framover.

Denne uken har jeg både syklet på ergometersykel og gått på ellipsemaskinen som oppvarming, ca 15 minutter på hver av maskinene. Dette er en stor begivenhet for meg, med tanke på at da jeg startet på ergometersykelen på rehabiliteringen, klarte jeg å sykle 100 meter så var jeg helt knust! Så totalt 30 minutter oppvarming er jeg SÅ hæppy med 🙂

Jeg har løftet vekter jevnlig før jeg ble syk, men etter at jeg ble dårlig har jeg faktisk løftet masse vekter. Jeg trener styrke 1-3 ganger pr. uke. I starten var det så vidt jeg klarte å holde en manual, ta en push-up og planken kunne jeg bare se langt etter. Nå er det skikkelig framgang, og jeg ser faktisk at fiskebollene på overarmene er blitt strammere! Styrketreningen har gitt resultater! Og en annen ting som jeg er stolt av : Jeg har ikke hatt så stramme magemuskler siden jeg spillte håndball på Nordreisa jenter 14 ! Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

IMG_3150
På skøyter, det gikk faktisk bra men det var tungt for lårene

Hver økt er ikke like lange. Noen ganger er jeg så utmattet og trett i musklene før jeg begynner at det holder nesten bare med oppvarmingen, andre ganger holder jeg på i 1 time. Men har lært meg til å kjenne på når det er nok for kroppen, og godta det. Har prøvd å teste styrken min ett par ganger ved å presse meg selv, uten noe særlig hell. Det ender som regel med ett par dager på sofaen… Så enten trening er 15 minutt eller 60 minutter, så er jeg glad for det jeg klarer.

Jeg har trent mer utholdenhet enn ren styrke, dvs jeg sykler på ett lett gir og prøver å klare så lenge som mulig. De gangene jeg har satt inn alle kluter og hatt ett tungt gir har som nevnt resultert i sofaligging 🙂 Samme med styrkeøvelsene, jeg har bygd meg sakte men sikkert opp på kiloene. Men selv om jeg blir sterkere er det ikke hver dag kroppen tåler den samme belastningen som sist gang. Må virkelig føle og lytte til kroppen her!

Treningen har er blitt utrolig viktig for meg. Jeg kjenner den i de fleste tilfeller gir meg energi, den rydder hodet for tanker og den holder en stiv og støl kropp myk og bevegelig.

Nå som våren er her, ser jeg fram til å sykle etter landeveien, må bare tøyle meg selv og holde meg i nakken så jeg ikke tar helt av og tror jeg klarer like mye som før jeg ble syk 😉

Vel så viktig som å trene, er å sov etter trening. Merker kroppen krever en liten høneblund, og at den har godt av det.

Det er ikke lett å gi noen råd om hvordan trene med en kronisk trett kropp, men ett råd som jeg kan gi er : Tren, uansett hva du gjør så er det bra for deg. Men ta det i ditt tempo 🙂

IMG_4154
Ferdig trent!
Legg igjen en kommentar

