Hva er lykke?


Ja hva er det? Hva er lykke? I følge Wikipedia er lykke en dyp glede eller følesen av dette.

Det vil være helt forskjellige ting som gjør oss lykkelige, du og jeg har ikke samme faktorer som gjør oss lykkelige. Det er også forskjell på indre styrt lykke eller ytre lykke. Vi har alle våre ting som gjør oss lykkelige. Dette kan man diskutere i det vide og det brede.

Dette blogginnlegget skal handle om hva lykke er for meg, personlig.

Føler jeg meg lykkelig? Ja det gjør jeg så definitivt. Jeg, som de fleste andre setter pris på de materielle tingene jeg har i livet mitt. Er veldig glad i sofaen min, og blir glad av å se på den nye puta mi.

Min nye sofa pute
Rein lykke

Jeg blir også lykkelig av å drikke kaffe av ynglingskoppen min, og jeg blir lykkelig av å ha på meg det fine skjerfet med gullglitter i.

Men, det som gjør meg lykkeligst av alt, det kommer fra mitt indre jeg. Det er en sånn utrolig sterk lykkefølelse å være så og si helt frisk igjen!

Dere vil ikke tro det, hvordan det er å kjenne at kroppen fungerer igjen. Jeg kan trene, uten å måtte sove i timesvis etterpå. Dog tørr jeg ikke enda yte max, men det blir bedre og bedre. Kan være det går bra hvis jeg peiser på, men det henger enda litt igjen at jeg kan bli super syk hvis jeg bare gir jernet, så jeg holder litt igjen.  Jeg kan få høy puls uten å svimle og føle jeg besvimer.  Jeg kan jogge igjen, ikke de lange turene enda men jeg kan jogge! Jeg kan være på skolen og på jobb en hel dag uten å bli helt knust.  Lista over ting jeg ikke har klart tidligere, men som jeg nå klarer i stor grad blir lengre og lengre.

Overskuddet mitt kommer tilbake i rekord fart. Tidligere har det vært litt energi på morgenen, og helt i koma fra lunsj av. Nå kan jeg bake boller med guttene mine til kveldsmat, tidligere har det vært helt uakutellt. Da har jeg har laget kvelds til dem, og selv ligget på sofaen å sett på at de spiste den. Det er bare en sånn ubeskrivelig lykkefølelse å kunne ta del i hverdagen jeg ønsker å være den del av igjen. Å få lov å være en mamma igjen, det er lykke det.  Jeg hører stadigvekk mennesker rundt meg sier de har så dårlig tid, de rekker ikke får vært nok med barna. Middagen skal lages, klærne skal vaskes, det er foreninger og møter og venninnekvelder og konserter og treninger for både store og små. De har konstant dårlig samvittighet. En ting kan jeg love dere, at hvis dere en dag blir alvorlig syk, og må ligge på sidelinjen og se på alt dere til vanlig har tatt som en selvfølge og nå ikke klarer å ta del i , DA kan vi snakkes om dårlig samvittighet. For meg er det super lykke å lage en sunn og god middag til guttene mine, og ha energi og ork til å spise den sammen med den. Det siste året har ikke det vært hverdagskost.  Jeg har laget noe enkelt, servert guttene middag og små sovet på sofaen av utmattelse mens de har fortært måltidet. NÅ er det bare så deilig å kunne nyte middagen sammen med dem, høre om deres skoledag og ha de små herlige samtalene, før vi, som de fleste andre løper ut døra til fotballkamper og trening. Selv om det er travelt, så blir jeg lykkelig av å kunne delta. Ingenting er så ille som når minsten sier : Mor, du ligger alltid  på sofaen du…. Men vi har vært flinke å snakke om hvordan det er når noen er syke, og unger er så tilpassningsdyktige de. Når man er åpne med barna, og forteller hvordan det er, så går det meste greit.

Men NÅ er den tida over 🙂 OG det er LYKKE  🙂

Det som virkelig har toppet min lykkefølelse, og som jeg kommer til å leve lenge på, er den herlige høstferien vi hadde i Sirdal. Alle feriene vi har hatt etter at jeg ble syk, har jeg følt at jeg har presset meg for å holde følge med de andre. Denne ferien var helt anderledes. Klart jeg ble trett og sliten, men hvem blir ikke det når 5 stk ferierer ilag i ei campingvogn ? 😉

Dere som kjenner meg vet at jeg elsker fjellet og naturen. Og har bare trippet rundt i påvente av å bli god nok til å gå på fjellturer igjen. Og det gjorde vi virkelig denne høstferien. 3 herlige fjellturer i strålende drømmehøstferie vær. Her snakker vi LYKKE igjen ❤ På fjellet, i frisk nydelig fjelluft, vakker natur og de som jeg er aller mest glad i rundt meg. OH du herlige lykke ❤ Jada, det høres klisje aktig ut. Men det er bare en så deilig følelse å ha klart å fullført nye mål! JUHU! Mestringsfølelse gir ihverfall lykke, det kan ingen si noe på 🙂

Å traske i fjellet og se at ungene koser seg, ha kaffe i sekken og bli svett og varm, er herlig. Spesielt herlig når jeg har vært så dårlig at jeg ikke kunne tømme oppvaskmaskinen min selv. Det er bare ett lite år siden jeg var avhengig av at de som kom på besøk til meg hjalp meg med huslige sysler. Fra å ligge på sofaen å se ut vinduet og ha en lengsel etter frisk luft. Til å gå i fjellet med herlige mennesker i fin høstsol, det er for meg helt utrolig.

-På vei opp slalomløypa i Tjørhomfjellet
-På vei opp slalomløypa i Tjørhomfjellet

Turen opp slalomløypa i Tjørhomfjellet var en opplevelse i seg selv. Det var bratt og tungt å gå, men utsikten var bare helt utrolig! Dette anbefales virkelig til alle, både store og små.

Turen ned fra fjellet tok vi via downhillløypa, kan med hånda på hjertet si ingen noen sinne kommer til å få meg til å sykle ned her… naturopplevelsene sto i kø, men hvordan noen tørr sette utfor her er meg helt underlig! Hvordan klarer folk sykle uten å falle over styret på sykkelen når det er så bratt? Men kult var det !

Brobro brille
Brobro brille
Lillebror sin lykke er ett lite isflak :)
Lillebror sin lykke er ett lite isflak 🙂

 

Vi har alle våre mål for lykke, jeg håper de som leser dette har sine lykkelige stunder, og ikke går rundt og er trist og lei 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

