LinkedIn for Dummies


Dette semesteret har vi faget sosiale medier på BI Stavanger. I forbindelse med innleveringsoppgaver må vi blogge om oppgavene våre. Den første oppgaven er å skrive om et sosialt medie. Gruppa vår, som består av Trude, Janet og Veronica, har valgt Linkedin.

Vi kom fram til at det kan være matnyttig for alle å lære mer om Linkedin, spesielt med tanke på at vi bruker dette mediet i skolesammenheng, og vil helst være smarte og bruke det privat også.

Under følger svar på noen grunnleggende og elementære spørsmål som vi tror mange stiller seg om Linkedin. Nettopp derfor har vi kalt dette innlegget for ”Linkedin for Dummies”.

Hva er Linkedin?

Det er et sosialt nettverk som brukes både av privatpersoner og bedrifter. Det ble starta i 2002, har 120 millioner medlemmer og det kommer to nye medlemmer hvert sekund. Over to millioner bedrifter blir profilert gjennom brukerne og Linkedin finnes i over 200 land.

Primære bruksområder

Det er et verktøy for profesjonell nettverksbygging, rekruttering og brukes til å ”bli sett”. Man får informasjon og kan finne B2B bedrifter. Man kan sammenligne Linkedin med en slags elektronisk visittkortmappe. I stedet for å ha fysiske visittkort samler man på kontakter på Linkedin.

Dette er også stedet for å legge ut sin egen CV og kompetanse. Denne informasjonen kan du presentere slik at den blir synlig for dine kontakter og kontaktenes kontakter. Du bygger et nettverk.

Linkedin blir mye brukt av hodejegere og rekrutteringsfirma. For privatpersoner er Linkedin gratis men disse betaler for å få all informasjon. Det er derfor viktig å legge ut mye relevant informasjon. Hvem vet, kanskje det er nettopp gjennom Linkedin du får drømmejobben?

Du kan søke på forskjellige fora, for eksempel kan du søke etter ”sosiale medier”. Da kommer det opp flere forskjellige grupper du kan være medlem av.

Noen statistikker og tall

I Norge har Linkedin totalt 422 056 bruker. Av disse har 200 000 registrert at de er menn og 115 000 at de er kvinner. Det finne også tall på hvilke kategorier av bedrifter de norske brukerne kommer fra.  Eksempelvis er det 8800 brukere innenfor finansnæringen, 7500 innenfor markedsføring og 20 300 innenfor undervisning-/skolesektoren. Tallene kommer herfra.

Fra media kan vi lese at kun en av ti bedrifter bruker sosiale medier aktivt når de skal finne nye medarbeidere (dn.no). Det er imidlertid flere Headhunting-bedrifter som bruker Linkedin i deres søken etter kandidater til jobber, vel å merke som supplement til andre verktøy (aftenbladet.no).

Sosiale medier er i økende grad brukt av bedriftene. Bare på et halvt år – fra slutten av 2009 til april 2010 – var økning på hele 25% i forhold til virksomheter som ønsket å satse på sosiale medier. Dette kom fram i en undersøkelse gjennomført av Dataforeningen,  Kommunikasjonsforeningen og Kampanje. En oppfølgings-undersøkelse om virksomheters bruk av sosiale medier ble foretatt i august 2011.

Hvordan din bedrift kan bruke Linkedin

Søkemotoroptimalisering

Bedrifter kan oppnå høyere rangering på Google gjennom inngående linker. Det eneste du trenger å gjøre er å registrere bedriften, skrive litt om den, og legge ut en lenke til ditt nettsted.

Nye medarbeidere

Bedriften kan finne sin neste medarbeider blant de mange som har lagt ut CV’er og profesjonell informasjon.

Ekspertråd

Flere faglige eksperter er på Linkedin. Du kan spørre om råd eller leie inn foredragsholdere til et bedriftsarrangement. Eksempelvis råd om bedriftsutvikling, finansiering, web-tekniske spørsmål eller spørsmål om markedsføring. Du kan til og med finne personer som kan hjelpe deg med å forbedre bedriftens produkter.

Økt salg

Lag egne grupper, søk opp og bli medlem i grupper, engasjer deg i samtaler, slik kommer du i kontakt med andre og får utvidet nettverket ditt. Ikke vær redd for å legge til personer! Gjennom grupper du selv lager kan du også sende ut informasjon til alle medlemmer.

Markedsfør eksempelvis dine egne arrangementer gjennom grupper og nettverket ditt. Linkedin har gode segmenteringsmuligheter! Husk å linke til nettstedet ditt for å dra potensielle kunder inn dit.

Tips! Markedu er et portugisisk firma som er veldig flinke til å markedsføre seg på Linkedin. Søk dem opp, se hva de gjør!

Hvilke erfaringer har DU med LinkedIn?

 

Legg igjen en kommentar